Introductie
Om de Mol op te speuren maken we veelal gebruik van de hints die op Social Media verschijnen. We vormen praat- en/of mailgroepjes, analyseren de afleveringen van Wie is de Mol?, zoeken naar directe en verborgen hints en luisteren bij Moltalk wat ex-kandidaten ervan vinden. Maar is het ook mogelijk om de Mol te ontmaskeren in z’n zuiverste vorm, dus vanuit de positie van de kandidaten? Om daarachter te komen speelt er, naast de bekende kandidaten nog een anonieme deelnemer mee met Wie is de Mol?, de Infiltrant. De Infiltrant doet mee aan de opdrachten, slaapt en eet met de kandidaten maar komt niet in beeld. De Infiltrant moet het, net als de kandidaten zelf, doen zonder hints op Social Media en hulp van derden. De Infiltrant zal elke week op deze blogsite ADHD verslag doen van de gemaakte aantekeningen in het Molboekje.
De Infiltrant daagt een ieder uit om met dezelfde uitgangspunten mee te helpen de Mol te ontmaskeren.
Tactiek
In de loop der jaren zijn er door de meeste kandidaten bepaalde tactieken toegepast om het spel te spelen, de volgende ronde zien te halen en om uiteindelijk de Mol te ontmaskeren. Vooral in het begin van het spel is het zaak de kansen te spreiden om niet al te snel in een tunnelvisie terecht te komen. Immers, sommige kandidaten proberen de aandacht af te leiden door te nep-mollen om zo anderen uit het spel te spelen. Maar juist in het begin zal de Mol doorgaans niet al te veel willen opvallen en zal zich pas later in het spel meer en meer gaan manifesteren.
De Infiltrant zal op de volgende manier de Mol proberen te ontmaskeren:
- Follow de Money. De Mol heeft twee belangrijke taken: niet ontmaskerd worden en de pot zo laag mogelijk houden.
- Sleutelposities in de gaten houden. De Mol zal proberen om de regie van een spel in handen te nemen om zo optimaal te kunnen saboteren. Na het ‘mislukken’ van de opdracht zal de Mol de schuld bij een ander proberen te leggen.
- Logisch nadenken en verbanden leggen. De Mol zal altijd een aantal zetten vooruitdenken om aan het eind van een spel het gewenste resultaat te behalen.
MOLBOEKJE: Dag 1
Ons avontuur begint in Mexico-stad waar we om beurten El Dia del Topo mogen betreden, oftewel: De dag van de Mol.
Spel 1: día del top(it)o
Vanuit het startpunt horen we al muziek klinken, gemaakt door een authentiek orkestje, en komen daarna aan bij een haag van bloody scary people. Ze zeggen niets en zitten allemaal aan je. Vervolgens kom je op een pleintje met allemaal prachtig geklede mensen die met elkaar dansen en het leuk hebben. Uiteindelijk komen we aan bij een soort huisje waar we naar binnen moeten. Daar zit iemand op ons te wachten achter een tafel met daarop brandende kaarsen, een schedel en een glazen bol in de vorm van een blauw oog. Het is een waarzegster en ze begroet ons met onze naam. We mogen voor haar plaatsnemen en zullen enkele geheimen ontvangen die ons zullen helpen bij onze zoektocht naar de Mol.
Ze legt 10 kaarten voor ons op tafel neer waarvan we één mogen aanwijzen. Daarop staat een symbool wat iemand die buiten is draagt. We moeten diegene opzoeken en vragen om een topito. Of we die persoon wel of niet vinden, we moeten in ieder geval binnen 10 minuten weer terugkomen bij de waarzegster. Als we de topito hebben bemachtigd, geeft zij ons een vrijsteling. Onze toekomst wordt vanavond hier en nu bepaald. We begeven ons weer naar buiten en storten ons in het feestgedruis om op zoek te gaan naar het symbool. Het blijkt dat de feestgangers een ketting om hebben met een symbool erop. Maar waar vind je het juiste symbool van op de kaart? Zodra je de persoon met de ketting met het juiste symbool hebt gevonden, vraag je diegene om de topito die dan aan je wordt gegeven. Met de topito ga je weer naar het huisje van de waarzegster die de topito vervolgens op een soort steen legt welke de topito verlicht. Volgens de waarzegster zijn we misschien te snel voor de Mol. De Mol keek toe hoe we een kaart selecteerden en is toen tegelijk met ons ook op zoek gegaan naar de persoon met dat symbool. Door het eerder vinden van het symbool dan de Mol hebben we een deel van onze toekomst gevormd in dit spel. Daarna legt de waarzegster nog eens 3 kaarten op tafel waarvan we er weer eentje mogen aanwijzen. Afhankelijk van de kaart hebben we een vrijstelling verdiend voor één van de 3 eerste afleveringen. Vervolgens overhandigt ze ons de groene vrijstelling met een cijfer erop en wenst ons veel succes. En misschien ontmoeten we elkaar nog eens… Mochten we het symbool niet binnen de 10 minuten vinden dan was de Mol ons waarschijnlijk te snel af. Voordat we de ruimte verlaten heeft de Mol de waarzegster verteld dat het zo prettig was ons de hand te mogen schudden toen we op het feest arriveerden.
MOLBOEKJE: Dag 2
De volgende ochtend gaan we naar het Paleis van Chapultepec waar we ons, wederom om beurten, moeten melden bij Rik die ons met een ‘Welkom in Mexico’ begroet. Onze zoektocht naar de Mol is begonnen en gisteravond hebben we die zelfs al een hand gegeven. Sommigen van ons is het niet gelukt om een vrijstelling te bemachtigen en dat betekent dat diegenen op achterstand staan in het spel. Maar daar kunnen ze wel wat aan doen. We gaan zo direct met elke kandidaat één op één in gesprek en daarbij moeten we proberen te achterhalen wie er een vrijstelling heeft. Als al die gesprekken achter de rug zijn, moeten we anoniem één stem uitbrengen op de kandidaten waarvan wij zeker denken te weten dat die een vrijstelling heeft. Als we gelijk hebben dan is diegene zijn vrijstelling kwijt en komt er €1.000,- in de pot, want elke weggestemde vrijstelling levert €1.000,- op. Daarom wilde de Mol gisteravond voorkomen dat er vrijstellingen in het spel kwamen. 6 kandidaten hebben een vrijstelling bemachtigd en dat betekent dat we met deze opdracht €6.000,- kunnen verdienen.
Spel 2: speeddate
Op het terras van het paleis staan 5 tafels opgesteld met elk 2 stoelen tegenover elkaar. We gaan nu in 9 rondes één op één in gesprek zodat iedereen elkaar een keer heeft gesproken. We krijgen per ronde 3 minuten de tijd waarin we alle vragen mogen stellen. Het is eerst wat onwennig want degene die hun vrijstelling niet kwijt willen gaan natuurlijk ontkennen dat ze er eentje hebben. En degenen die geen vrijstelling hebben willen graag geld voor de pot verdienen en zorgen dat de anderen hun vrijstelling kwijtraken. Wie liegt en wie spreekt de waarheid? Jip komt met het idee dat iedereen een andere naam noemt, zodat er €6.000,- in de pot komt en iedereen met schone lei aan het spel begint. Anna vult haar aan met dat iedereen de naam noemt van diegene waarmee ze als eerste aan tafel hebben gezeten. Babs kan zich daar wel in vinden en verkondigd deze gedachte aan de anderen die bij haar aan tafel komen. Na 3 kwartier heeft iedereen elkaar aan tafel gehad en gaan we naar Rik.
Wie heeft er een vrijstelling en wie niet? Met die vraag begonnen we deze opdracht. De vraag is nu eerder: Wie had er een vrijstelling en is hem nu kwijt? Er waren 6 vrijstellingen in het spel en we konden €1.000,- per weggespeelde vrijstelling verdienen. Babs is haar vrijstelling kwijt, volgens Rik. Datzelfde geldt voor Jeroen en helaas ook voor Kees. Ook hij is zijn vrijstelling kwijt, evenals Rian, Rosario en Tooske. Rik wil graag vrijstellingen van ons hebben. 6 vrijstellingen weggespeeld dus dat betekent het enorme bedrag van €6.000,- in de pot. Justin loopt naar Rik om het bedrag in ontvangst te nemen en wordt, na een kleine aarzeling, ook de penningmeester voor nu.
Analyse
De Mol heeft twee belangrijke taken: niet ontmaskerd worden en de pot zo laag mogelijk houden. Hij neemt in deze eerste opdracht veel risico door zich, weliswaar vermomd en geschminkt, tussen de feestende menigte te begeven, de kandidaten een hand te geven, mee te kijken bij de keuze van de symboolkaart en mee te zoeken naar het symbool. Hij weet ook dat er vrijstellingen in het spel te verdienen zijn en dat die op termijn geld voor de pot zullen opleveren. Dat is natuurlijk niet bedoeling en daarom zal hij proberen de symbolen voor de neus van de kandidaten weg te kapen zonder herkend te worden. Zelf gaat hij uiteraard zijn eigen symbool niet inleveren bij de waarzegster. Daarmee zijn degenen zonder vrijstelling het meest verdacht in dit eerste deel van de opdracht en dat zijn Anna, Fons, Jip en Justin. In deel twee van het spel wil de Mol niet dat de vrijstellingen worden ingeruild voor geld voor de pot. Hij zal daarom proberen verwarring te stichten in de één op één gesprekken met de kandidaten en niet met een geniaal plan komen waarbij alle vrijstellingen weg worden gespeeld. Of hij kan proberen vertrouwen te winnen maar daarvoor is het totaalbedrag van €6.000,- te groot, ervan uitgaande dat er later niet een twist komt waardoor er alsnog veel geld uit de pot kan worden gespeeld. Anna en Jip komen wél met een plan waardoor alle vrijstellingen worden weggespeeld en daardoor zijn zij het minst verdacht bij dit tweede deel van de opdracht. Dan blijven Fons en Justin over als hoofdverdachten in dit spel.
’s Middags gaan we naar het Santa Catarina-plein midden in de stad. Om ons heen zie je alles wat je verwacht van Mexico. Vlaggetjes, kleurtjes, kleurrijke gebouwen, je hoort een bandje op de achtergrond en zien verliefde stelletjes. Het is echt romantiek zoals je van Mexico verwacht. Natuurlijk staat Rik ons midden op het plein op te wachten. Hij heeft 5 mensen nodig met een scherp oog voor detail. Er gaan 5 handen de lucht in en Rik vraagt of ze naar rechts door willen lopen. Zij gaan elk een zelfportret van Frida Kahlo naschilderen. Welk zelfportret, daar moeten wij achter zien te komen. Elk schilderij van onze medekandidaten dat we kunnen koppelen aan het juiste Kahlo-portret levert €500,- op voor de pot. Om de koppeling te kunnen maken moeten we eerst die schilderijen verzamelen. Op het plein staan 5 kisten met daarin 25 werken van Kahlo. Rik heeft 3 mensen nodig die de kisten gaan openen en 2 mensen die daarna gaan beoordelen welke Kahlo-portretten nageschilderd zijn. Babs en Rian willen wel beoordelen en gaan met Rik mee.
Spel 2 afschilderen
Jeroen, Jip, Justin (de 3 J’s), Fons en Rosario zijn de kandidaten met een scherp oog voor detail. Ze lopen naar het Frida Kahlo Park. Daar staan 5 bedden met verschillende kleuren en daarin mogen ze plaatsnemen. Liggen omdat Frida Kahlo zelf bij leven half verlamd was door een busongeluk, dus ze werkte vaak liggend vanuit bed. Door 2 koorden tegelijk vast te pakken en naar beneden te trekken is aan het eind van het bed het na te schilderen zelfportret te zien. Op het zelfportret van Kahlo staan veel details zoals 4 vogeltjes of 2 papegaaien in verschillende kleuren. Ook het gezicht van Frida is steeds net ietsje anders, de ene met 2 wenkbrauwen en een ander met een doorlopende wenkbrauw. Soms met 3 ringen om haar vingers, of de handen op verschillende manieren over elkaar of ze heeft een sigaret tussen haar vingers. Allemaal details die je in je op moet nemen om het vervolgens vanuit je geheugen allemaal na te schilderen.
Anna, Kees en Tooske moeten de na te schilderen zelfportretten te pakken zien te krijgen door ze uit één van de 5 bakken op het plein te vissen. Midden op het plein staat een soort van poppenkast. Er staan 5 schilderijen met gekleurde cijferslotjes rechtop vast in elk van de 5 kisten, dus die sloten moeten eerst worden geopend. Opeens schiet er een half-af portret van Kahlo in de poppenkast naar boven met daarop 25 moeilijk leesbare getallen van 3 cijfers. Met die getallen moeten de cijferslotjes worden geopend. Aangezien het portret steeds maar een paar seconden te zien is en dan weer verdwijnt, is het onmogelijk om al die 25 combinaties in één keer te onthouden of te benoemen. Kees beklaagt zich dat hij zonder leesbril de cijfers op de slotjes niet kan zien. Hij besluit dan maar om bij de poppenkast te blijven staan en de getallen door te geven die even zichtbaar zijn. Het lukt Anna als eerste om een slotje van een schilderij te openen en ook Tooske lukt het om een schilderij te bevrijden. Na een tijdje pakt Kees toch zijn leesbril erbij en gaat meedoen om de slotjes te openen. Wanneer de tijd om is, zijn er uiteindelijk toch nog 12 schilderijen uit de kisten getrokken.
Dan is het de beurt aan Babs en Rian. Er zijn 5 nageschilderde portretten en 12 verzamelde werken. Nu is het aan hen om te beoordelen welke portretten door hun medekandidaten zijn nagemaakt. Rian gaat naar boven naar de nageschilderde portretten om daar te kijken terwijl Babs beneden blijft bij de 12 verzamelde schilderijen. Rik heeft nog een aanbod. De dames mogen blind schilderijen bijkopen voor €100,- per stuk. Er zijn 12 schilderijen uit de kisten gehaald maar er zijn er nog 13 die niet uit de kisten zijn getrokken. Daarmee vergroot je de kans dat deze opdracht goed wordt afgerond. Babs wil geen geld uitgeven want 13 schilderijen betekent €1.300,- uit de pot. Ze kopen niets dus dan hebben ze 5 minuten de tijd om het schilderij en het nageschilderde portret aan elkaar te koppelen. Rian begint met het omschrijven van het eerste schilderij. De verzamelende portretten lijken veel op elkaar en het is eigenlijk een soort ‘zoek de verschillen’ om uit vrijwel identieke versies van een schilderij het origineel te pikken. Dat kan alleen als de schilders alle details goed in hun portret hebben verwerkt. Van elk schilderij zijn er dus 5 verschillende, bijna identieke versies. Maar ze hebben maar 12 stuks in plaats van 25 wat het erg lastig maakt want je weet niet eens of het origineel er überhaupt wel tussen staat. Uiteindelijk heeft Babs 5 van de 12 schilderijen uitgekozen die het best bij de omschrijving van Rian passen.
Rik zet het nageschilderde portret naast het uitgekozen portret en volgens hem lijken ze op het eerste gezicht op elkaar. Maar schijn bedriegt want bepaalde kleine details kloppen niet, zoals een andere kleur of een dier te weinig. Uiteindelijk blijkt er maar 1 schilderij overeen te komen met het origineel en dat is ook het enige originele schilderij dat uit de houten bakken is genomen. Dat betekent €500,- voor in de pot. Rik is benieuwd hoe ze dit aan ons gaan uitleggen.
Analyse
De Mol wil graag in de groep waar het meeste geld uit de pot kan worden gespeeld. Dat is niet in het team van schilders want daar kan hij maar maximaal €500,- uit de pot houden. Babs en Rian lijken de sleutelposities in te nemen. Want op hun posities wordt beslist welke schilderijen in aanmerking komen voor de volle winst, dus €2.500,-. Bovendien werken ze los van elkaar, de één boven en de ander beneden. Een foutje of detail over het hoofd zien is zo gemaakt want zo briljant waren de portretten niet geschilderd. De Mol weet waarschijnlijk hoeveel originele schilderijen uit de kisten zijn gekomen, in dit geval dus maar 1. Hij kan daarmee genoegen nemen want het gaat maar om €500,-. Dat verklaart misschien wel waarom hij in dat geval niet heeft gekozen voor het aankopen van de resterende schilderijen want dan zou de winst voor de pot wel eens meer kunnen zijn aangezien dan alle originelen in het spel zijn. De Mol zou ook best eens in de groep van de pakkers van de originele schilderijen kunnen zitten. Immers, er zit tussen de 12 gekozen portretten maar 1 originele tussen. Dat is heel opmerkelijk aangezien dat er statistisch bekeken toch 2 of 3 zou moeten zijn. Kees deed een beetje raar door eerst zijn leesbril te vergeten maar hem later toch ineens wel bij zich had. De niet-schilders zijn bij deze opdracht het meest verdacht.
De test
In het prachtige museum voor hedendaagse kunst mogen we de test maken. De eerste test is vaak het lastigst aangezien de Mol zich in het begin vaak wat op de achtergrond begeeft. Bovendien zijn er nog maar 2 opdrachten gespeeld dus spreiden is in deze fase noodzakelijk. Verdachten bij het eerste spel blijken in de tweede opdracht ineens juist niet verdacht te zijn. Ik verdeel mijn punten tussen de kandidaten die bij mijn voorbeschouwing het meest aan het profiel van de Mol voldoen, namelijk Anna, Fons en Justin. Hoewel hij qua leeftijd niet aan dat profiel voldoet wil ik Kees ook meenemen bij mijn verdachten. Hij deed zijn best om verwarring te scheppen bij de speeddate in de hoop er zelf met een vrijstelling vandoor te gaan; hij is immers naar eigen zeggen niet met geld bezig. In het laatste spel deed hij erg vreemd bij de cijferslotjes en de getallen op het half-af portret in de poppenkast.
De eliminatie
Ongemerkt de Mol een hand geven, juist de persoon naar wie je op zoek bent. De toekomst voorspeld krijgen, een vrijstelling bemachtigen en weer kwijtraken. Ontdekken wie er glashard kan liegen en €6.500,- voor de pot verdienen. En dat is nog maar het begin voor de meesten van ons. Maar voor één van ons houdt het avontuur vandaag op en dat is degene die de test het slechtst heeft gemaakt. 3 kandidaten hadden hier heel ontspannen kunnen zitten, ware het niet dat we gisteren alle vrijstellingen hebben weggestemd. Dus is het speelveld weer gelijk en gaat alles, maar dan ook alles over onze kennis van de Mol. We gaan kijken hoe het daarmee gesteld is. Justin is de eerste naam die wordt genoemd door Rik maar gelukkig voor hem kleurt het scherm groen. Daarna is Jip aan de beurt en ook haar scherm springt op groen, evenals bij Kees en Rian. Maar dan is Babs aan de beurt, ze voelt de bui al hangen en inderdaad…rood!
Reacties
Hints, opmerkingen en reacties op de blog van de Infiltrant zijn van harte welkom. Graag via deze blogsite ADHD of op X (Twitter) naar @De_Infiltrant. Relevante hints komen onder vermelding van je naam/twitternaam in de blogs te staan tenzij dit nadrukkelijk niet gewenst is.
De Infiltrant.
Bij opdracht 3 is het frame rondom het schilderij met codes groen, zelfde kleur als het bankje van Jip bij het schilderen. Als de schilder van het groene bankje met het trekken aan de twee touwen bepaalt hoe vaak en hoe lang het groepje van de kisten hun schilderij met codes kunnen zien, dan heeft die persoon meer invloed op deze opdracht dan alleen het te schilderen portret. In dit geval Jip. Als je mol bent en je hebt deze voorkennis dan kun je op twee manieren invloed hebben op deze opdracht: zo min en zo kort mogelijk de codes tonen aan het groepje met de kisten en jouw schilderij zo maken dat bepaalde details makkelijk over het hoofd worden gezien. Het viel me op dat het schilderij met codes niet aldoor even lang zichtbaar was waardoor ik het vermoeden kreeg dat dit schilderij door iemand werd gestuurd.
Dat is een hele goeie opmerking Martin. Zou dat technisch mogelijk zijn denk je? Ik vind de kleding van Jip trouwens wel te opvallend groen, beetje old skool hint naar de Mol. Maar dat terzijde.
Kleding en nagellak liggen er wel dik bovenop, maar de beste hints leiden me nog naar Jip.
In opdracht 1 wordt een blauw oog getoond naast de waarzegster. Het oog van de mol dat meekijkt? Dat wordt bij iedereen getoond behalve bij Jip.
De waarzegster zegt tegen Jip, Welkom op de dag van de mol, Jip. Bij Tooske zegt ze dit ook, maar zonder haar naam te noemen.
Jip krijgt niet te horen dat de mol haar te snel af was. Ook wenst de waarzegster alleen Jip succes.
In opdracht 1 ben ik ervan overtuigd dat we de mol zien in de eerste drie flitsen die verschijnen wanneer Kees te horen krijgt dat de mol het fijn vond om zijn hand te schudden. Het gaat om de persoon in het midden (met een soort van witte sluier om). Deze persoon komt een paar keer op de achtergrond (wat vaag) in beeld wanneer de groep met mensen zich naar buiten bewegen. Alsof we een mollen gang/tunnel zien die leidt naar de mol. Dat de mol wat vaag in beeld komt kan verwijzen naar het slechte zicht van mollen.
Hierbij is de positie van de armen opvallend. Het oogt als een gevechtshouding (hint naar de mol?)
Dat is zeker opvallend allemaal Martin. Ik ga Jip wat meer in de gaten houden. Maar pas op voor een tunnelvisie.